مقدمه
سوارکاری از ورزش هایی است که در چند دهه ی اخیر مورد توجه خاصی قرار گرفته اند، با این وجود سابقه ای طولانی داشته است و می توان آن را از کهن ترین ورزش ها به شمار آورد. این ورزش امروزه نه تنها به عنوان یک رقابت سالم و مفید، بلکه به عنوان سرگرمی و به منظور گذراندن اوقات فراقت مورد توجه قرار گرفته است، و با این که نسبت به بسیاری از ورزش ها پر هزینه به نظر می رسد، هر ساله تعداد بیشتری طرفدار به سوی خود جلب می کند. سوارکاری و پرورش اسب در اسلام نیز بسیار توصیه شده است و جایگاه ویژه ای دارد. رسول اکرم فرموده اند: “به فرزندان خود، سوارکاری، تیراندازی و شنا بیاموزید.” همچنین در حدیثی از ایشان آمده است: “پیشانی اسب ها تا روز رستاخیز جایگاه خیر و برکت است. ” در قرآن کریم آمده است: ” و الخیل و البغال و الحمیر لترکبواها و زینه و یخلق ما لا تعلمون” “و اسبان و استران و خران را (آفرید) تا بر آن ها سوار شوید و (برای شما) تجملی (باشند) و آن چه را که نمی دانید می آفریند.”
سوارکاری چیست؟
سوارکاری ورزش، هنر و روش هایی است که به سوار شدن و هدایت کردن اسب مربوط می شود. ویژگی این ورزش این است که انسان و مرکب (معمولاً اسب) را متحد می سازد، بنابرین موفقیت اسب و سوارکار به ارتباط و اعتماد و احترامی که آن دو برای یک دیگر قائل اند، بستگی دارد.
تاریخ سوارکاری
سوارکاری ورزشی بسیار قدیمی است که از دیرباز به منظور جنگیدن یا پیام رسانی به افراد آموزش داده می شد.
تاریخ رام کردن اسب هنوز به درستی شناخته نشده است. باستان شناسان با توجه به قدیمی ترین آثار بر جای مانده از پیشینیان در رابطه با رام کردن اسب
ها، معتقدند که اولین اسب های اهلی به بیش از سه هزار سال قبل از میلاد بر می گردند. قبل از آن اسب به منظور تهیه ی غذا شکار می شده است. البته باستان شناسان در بعضی نقاط از اروپای شرقی دهانه هایی پیدا کرده اند که به شش هزار سال قبل از میلاد بر می گردند. این نشان می دهد که انسان از آن زمان سعی داشته است که اسب را رام کند و از آن بهره ببرد، ولی به دلیل سرعت آن در فرار موفق نشده است. قدیمی ترین آثار در اروپای شرقی، شمال قفقاز و آسیای مرکزی یافت شده اند.
اگرچه اهلی ساختن اسب در مقایسه با حیواناتی چون سگ (نه هزار سال قبل از میلاد) و گوسفند و بز (پنج هزار سال قبل از میلاد) مؤخر بود، با این وجود تحول عظیمی در زندگی انسان به وجود آورد. انسان نه تنها از گوشت و شیر اسب بهره می برد، بلکه برای جابه جایی نیز از او استفاده می کرد. نکته ای جالب
در این باره این است که مورخان عقیده دارند که مردم قبل از یادگیری چگونه سوار شدن بر اسب، از ارابه استفاده می کردند. آنان برای این فرضیه خود دو دلیل عمده ارائه می کنند:فسیل های پیدا شده نشان می دهند که اسب های آن دوره برای حمل انسان بسیار کوچک بوده و قد آن ها (بلندی شانه) به بیش از ۱۴٠ سانتی متر نمی رسید.
قبل از آن که اسب توسط انسان رام شود، مردم از ارابه استفاده می کردند و آن ها را به حیواناتی از قبیل گاو یا الاغ وحشی می بستند. بستن ارابه به اسب های کوتاه قد خیلی دشوار نبود، در حالی که سوار شدن بر کمر اسب باعث وحشت و رم کردن آن می شد.
مهار و تربیت کردن اسب ها در زندگی مردم اوراسیا تحول و تأثیرات فراوانی به دنبال داشت. در حالی که در گذشته طی کردن مسافت های طولانی غیر ممکن به نظر می رسید، انسان توانست به کشف سر زمین های جدید و کشور گشایی بپردازد. کم کم وسایلی برای هدایت و تسلط بیشتر بر اسب مانند زین و رکاب (که از اختراعات چینی ها می باشند) ساخته شدند و در اختیار سوارکاران گرفتند. تربیت و پرورش اسب نیز، به خصوص در خاور میانه اهمیت بسیاری یافت و
صحرا نشینان این مناطق به پرورش و نگاه داری اسب های اصیل عربی پرداختند. سوارکاری تا اواخر قرن پانزدهم میلادی، بیشتر در جنگ ها معمول بود. البته در بعضی از کشور ها مانند ایران باستان، به عنوان ورزش و سرگرمی نیز مورد توجه قرار می گرفت (مانند بازی چوگان)، ولی جنبه ی هنری آن از اواخر قرن پانزدهم میلادی به بعد اهمیت یافت. بلاُخره در اواخر قرن نوزدهم میلادی، با پیشرفت صنعت و جایگزین کردن اسب ها توسط ماشین آلات، سوارکاری جنبه ی ورزشی و سرگرمی که امروزه مشاهده می شود را به خود گرفت.
برقراری ارتباط با اسب
اولین گام یادگیری سوارکاری ، یادگیری ارتباط برقرار کردن با اسب است. سوارکار باید بتواند خلقوخوی اسبی را که قرار است سوار شود درک کند و با او به خوبی ارتباط برقرار کند، تا اسب فرمانهای او را بهتر درککند و انجام دهد. سوارکار می تواند از روی حرکات و برخی اعمال اسب متوجه منظور او شود. حرکات گوشهای اسب در این مورد بسیار مؤثر است. به طور مثال، هنگامی که اسب گوشهایش را به سمت جلو میچرخاند و سرش را بالا میگیرد، به این
معناست که صدایی او را نگران کرده است و او بادقت در حال پیدا کردن منبع صداست. و یا هنگامی که اسب گوشهایش را در جهات مختلف میچرخاند و حرکت میدهد، به این معناست که با دقت اطرافش را تحت نظر دارد. گوشهای مایل به سمت پایین در دو طرف سر اسب، نشان دهندهی تسلیم شدن و اطاعت اسب هستند. البته این حالت گوشها در صورتی که لبها به سمت پایین افتاده باشند، نشانهی خوابآلودگی است. اسبی که گوشهایش را میچرخاند و
زبانش را بیرون میآورد، قصد سربهسر گذاشتن و بازی با سوارکار را دارد. اگر اسب گوشهایش را به سمت جلو مایل کند و سرش را کمی خم کند، یعنی به سوارکار (یا هر کس دیگری) اعتماد دارد. اگر گوشهایش را به سم عقب بچرخاند، یعنی چیزی باعث بی اعتمادی یا عصبانیت و ناراحتی او شده است. در صورتی که گوشهایش را به سمت عقب بخواباند، یعنی بسیار خشمگین است و یا این که به شدت ترسیده است. در این صورت اسب می تواند بسیار
خطرناک باشد و حمله کند. حرکت سر و پاهای اسب نیز میتوانند در درک منظور او کمک کنند. اسبی که سرش را کمی پایین میآورد و ناگهان بهشدت تکان میدهد، بدخلقی خود را نشان میدهد. هنگامی که پاهای جلویش را بر زمین میکوبد، عصبانیت یا بیقراری خود را ابراز میکند، در حالی که وقتی اسب پاهای عقبش را بر زمین میکوبد، میخواهد بفهماند که چیزی باعث ناراحتی او شده است (مثالاٌ مگس و …).
شاخه های مختلف سوارکاری
سوارکاری شاخه های متعددی دارد که به طور کلی در دو دسته قرار می گیرند:
مسابقات اسب دوانی
این مسابقات از دوران قدیم در بسیاری از تمدن ها همچون یونان و روم باستان وجود داشته است. مسابقات یورتمه و تاخت از مسابقات رایج اسب دوانی هستند.
مسابقات یورتمه (سوار بر اسب یا ارابه)، که در آن ها هدف نفر اول رسیدن به خط پایان است، بدون این که اسب با سرعت گرفتن شروع به تاختن کند. تاختن اسب باعث حذف شدن سوارکار از دور مسابقه می شود.
مسابقات تاخت، که در آن ها نیز هدف اول رسیدن به خط پایان است، اما این بار با تاخت. مسافت این مسابقات بین ۴۰۰/ ۲ و ۶۰۰/۱ است. نوعی دیگر از مسابقات تاخت، همراه با مانع است و اسب باید از روی آن ها بپرد. مسافت این مسابقات با توجه به نوع مانع متفاوت است.
سایر مسابقات سوارکاری
شاخه های متعددی در آن جای می گیرند که در آن ها هدف بردن مسابقه ی دو نیست. در این جا به برخی از این ورزش ها اشاره شده است:
مسابقات ارابه رانی
ارابه رانی
که معمولاً دارای سه مرحله هستند: مرحله ی درساژ (که در آن شیوه و جذابیت نمایش و رفتار و حرکات اسب سنجیده می شود.)، مرحله ی ماراتون (که امتحانی زمان بندی شده است و از قسمت های مختلفی تشکیل شده است و مهمولاً دارای موانعی طبیعی یا مصنوعی است. در آن مهارت، توانایی جسمی و سرعت اسب سنجیده می شود.) و مرحله ی آخر که عبارت است از حرکت در راه هایی که از اطراف، توسط توپ هایی (یا چیزهای دیگری) محدود شده است. گذشت وقت مجاز یا افتادن توپ باعث از دست رفتن امتیاز می شود. تعداد اسب هایی که ارابه را می کشند به نوع مسابقه بستگی دارد و به جز در مواردی خاص، بیش از چهار عدد نیستند.
درساژ(حرکات نمایشی اسبهای تربیت شده)، که در آن کیفیت ارتباط میان سوارکار
و اسب سنجیده می شود. این مسابقات در زمین هایی مستطیل شکل به طول ۶۰ متر و عرض۲۰ متر برگزار می شوند، و سوارکاران به ترتیب در زمین حاضر شده و برنامه های خود را اجرا می کنند. این برنامه ها می توانند مشخص شده یا آزاد باشند. داوران بر اساس تکنیک و دقت سوارکار و همچنین اطاعت و
حرکات اسب و ارتباط میان آن دو, قضاوت کرده و بین صفر تا ده نمره می دهند. سوارکار باید سعی کند حرکاتش برای هدایت اسب تا حد امکان مخفی باشد و دیده نشود، به طوری که احساس شود ارتباط میان آن دو توسط تلپاتی (telepathy) انجام می گیرد. این کار ممکن است به نظر تماشاگران بسیار آسان بیاید، در حالی که نتیجه ی تلاش بسیار چندین سال می باشد.
درساژ
مسابقات پرش،که از متداول ترین مسابقات سوارکاری در جهان می باشد.
پرش
مسابقات استقامت، که هدف از آن ها طی کردن مسافتی طولانی (بین ۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر) در یک (و گاهی دو) روز است. اسب های عرب از بهترین نژاد ها برای این نوع مسابقات هستند، زیرا جثه ای کوچک و مقاوم در برابر گرما و تمرینات سخت دارند. اسب های انگلیسی نیز به دلیل سرعتشان در این زمینه مورد توجه بسیاری قرار می گیرند.
مسابقات وسترن یا آمریکایی، که ریشه ی آن ها به مسابقات گاوچرانی مربوط می شود.
که مسابقه با اسب های وحشی است.
رودیئوچوگان (Polo)، که گفته می شود قدیمی ترین ورزش گروهی است. این ورزش در ایران باستان رواج و اهمیت زیادی داشته است و به بازی شاهان معروف است. امروزه, چوگان به دلیل هزینه ی بالا کمتر مورد توجه عام مردم قرار می گیرد.
رودیئو
سوارکاری در ایران امروز
امروزه سوارکاری در ایران بیش از چند دهه ی اخیر مورد توجه قرار گرفته است و باشگاه های مختلف به سرعت تاُسیس شده و در روند پیشرفت هستند. با این وجود ایران هنوز در سطح جهانی برنده ی مقام خاصی نشده است، ولی با روند کنونی به زودی به چنین افتخاراتی دست خواهد یافت. سوارکاری بانوان نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است و بر طرفداران آن روز به روز افزوده می شود.
از باشگاه های استان تهران می توان موارد زیر را مثال زد: باشگاه های ایران، ایران مهر، امام خمینی (ره)، آراسب، الوند، اسواران، فرمان آرا، آزمون … از سوارکاران برتر کشورمان نیز می توان آقایان علیرضا شمس،کاظم وجدانی، امیر کلانتری، کریم اصغری، مسعود مکاری نژاد ، فرزین فتحلیزاده، محمد نقاش، مازیار جمشیدخانی، و خانم ها طاهره عبدی،الهام فرد،هاله نیکویی، سحر رضاعی، سروناز مستجاب الدعوه و سارا رجبیون را نام برد.
مقررات سوارکاری
در طی یک مسابقه ممکن است سوارکار بخاطر ارتکاب خطاهای مختلف ، جریمه شود . بنابراین بسته به نوع مسابقه سوارکاری که کمترین خطا و یا کمترین زمان و یا بیشترین امتیاز را کسب کرده برنده مسابقه است.
● کلیات:
۱- مسابقه پرش با اسب نوعی امتحان برای اسب و سوارکار در شرایط مختلف در مسیری از موانع است که در طی این آزمون آزادی ، انرژی مهارت و اطاعت اسب و همچنین قدرت سوارکار سنجیده می شود .
۲- در طی یک مسابقه ممکن است سوارکار بخاطر ارتکاب خطاهای مختلف ، جریمه شود . بنابراین بسته به نوع مسابقه سوارکاری که کمترین خطا و یا کمترین زمان و یا بیشترین امتیاز را کسب کرده برنده مسابقه است.
۳- منظور نهائی ، یکنواختی و استاندارد نمودن مسابقات پرش با اسب نیست بلکه ایجاد جاذبه و تنوع یکی از مهمترین عوامل در ایجاد علاقه برای سوارکار و تماشاچی است .
۴- با توجه به این مطالب یکسان بودن شرایط مسابقه برای کلیه شرکت کنندگان ضروری است و راه رسیدن به این هدف تهیه و چاپ قوانین و اجراء دقیق آن در حین مسابقه می باشد .
۵- سن اسبهای شرکت کننده در بازیهای المپیک ، قهرمانی جهان حداقل ۸ سال است . اسبهای شرکت کننده در کلیه مسابقات بین المللی دیگر بایستی حداقل دارای ۶ سال تمام باشند.
مانژهای پرش با اسب : میدان مسابقه پرش با اسب باید محصور بوده و در هنگامیکه اسب داخل میدان است باید کلیه ورودیها و خروجی ها بسته باشند.
● میادین تمرین و مانع تمرین :
۱-سوارکاران تنها یکبار مجاز به آمدن به داخل مانژ مسابقه جهت بازدید مسیر مسابقه هستند ( این مسئله شامل باراژ نیزمی باشد ).
جازه ورود به میدان جهت بازدید مسیر توسط هیات داوران بوسیله تابلوی ( میدان باز است )و یا بلندگوی عمومی به سوارکاران اعلام می گردد .
همچنین در مسابقات دو راندی که راند دوم مسابقه متفاوت از راند اول است سوارکاران می توانند قبل از شروع راند دوم نیز مسیر مسابقه را بازدید کنند.
۲- برگزار کنندگان مسابقات در مانژهای سرپوشیده در شرایط خاص بدلیل محدودیت مکانی ممکن است اجازه تمرین در مانژ اصلی را بدهند .
۳-در مواقعی که ابعاد میدان تمرین اجازه تمرین را ندهد یک مانع که جزو مسیر مسابقه نیست را می توان در مانژ اصلی برای تمرین درنظر گرفت.
۴- این مانع می تواند یک مانع عریض به ابعاد : ۴۰/۱ متر در ارتفاع و ۶۰/۱ متر در عرض و یا یک مانع عمومی به ارتفاع حداکثر ۱۴۰ ( دارای پرچم قرمز و سفید ) یاشد. شماره برای این مانع گذاشته نمی شود . برای پریدن از این مانع تنها دو بار می توان سعی کرد و در صورت سعی بیشتر سوارکار ممکن است جریمه نقدی یا محروم شود ۵-سوارکاران حق تلاش یا پرش از موانع مسابقه را درحین رژه قبل از مسابقه ندارند. انجام این کار ممکن است جریمه نقدی و یا محرومیت به همراه داشته باشد.
۶- برنده مسابقه ممکن است برای مطبوعات یک مانع بپرد که این مانع نبایستی جزء موانع دور بعدی باشد .
پریدن بر خلاف جهت از این مانع ممکن است موجب محرومیت سوارکار شود . برای پرش از این مانع سوارکار ۹۰ثانیه وقت دارد که این وقت از لحظه زدن زنگ توسط داوران شروع می شود . امتناع یا انداختن این موانع بعنوان یک تلاش به حساب می آید . اگر انداختن همراه با امتناع باشد سوارکار برای تلاش بعدی باید منتظر تصحیح مانع شود ،( زمان نگه داشته خواهد شد) . هئیت داوران زنگ شروع مسابقه را پس از تلاشهای سوار کار برای پرش از این مانع یا اتمام ۹۰ ثانیه بصدا در می آورند . پس از زده شدن زنگ سوارکار تنها می تواند یک بار برای پرش از این مانع سعی کرده و در حدفاصل ۴۵ ثانیه مسابقه اصلی را شروع کند .
● زنگ :
۱-زنگ ابزاری است جهت برقراری ارتباط با شرکت کنندگان و مسئول بصدا درآوردن آن یکی از اعضاء هیئت داوران است .زنگ در موارد زیر کاربرد دارد :
۱-۱- جهت اعلام باز بودن مانژ جهت بازدید از مسیر مسابقه .
۲-۱-اعلام اجازه شروع مسابقه به سوارکار پس از زدن زنگ که سوارکار بایستی خط شروع را در جهت درست ظرف مدت ۴۵ ثانیه قطع کند . سیستم زمانگیری اتوماتیک شمارش معکوس ۴۵ ثانیه را روی صفحه نتایج نشان می دهد ،بطوری که برای سوارکاران به وضوح قابل مشاهده باشد اگر سوارکار ظرف مدت ۴۵ ثانیه مسابقه را شروع نکند زمان مسابقه وی پس از ۴۵ ثانیه شروع خواهد شد . زمین خوردن و کلیه نافرمانی ها طی فاصله زدن زنگ و شروع مسابقه خطا محسوب نمی شود و lدر فاصله زمانی ۴۵ ثانیه داوران می توانند در موارد بروز برخی از مسائل زمان را نگه دارند.
۳-۱- بمنظور متوقف کردن سوارکار در حین مسابقه( به هر دلیلی ) و یا اجازه برای ادامه آن .
۴-۱- اعلام اجازه ادامه دادن مسابقه به سوارکاری که مانع آن پس از امتناع افتاده است و همچنین پس از تصحیح مانع و یا آماده بودن مسیر.
۵-۱-اعلام دستور اخراج یک سوارکار به وسیله به صدا درآوردن ممتد و یا تکراری زنگ.
۲-اگر سوارکار به زنگ داوران توجه نکند ممکن است بنا به نظر داوران اخراج شود.
۳- اگر پس از وقفه زمانی قبل از زدن زنگ سعی در پرش از مانع نموده و یا از مانع بپرد اخراج م
ی شود .
۱-۳- مسئولیت ماندن در نزدیکی موانع قبل از زدن زنگ مجدد با سوارکار است.
۲-۳- این وظیفه داوران است که زنگ مجدد را در لحظه ای بزند که سوارکار در موقعیت خوبی قرار دارد .
۳-۳- پس از نگه داشتن زمان به هر دلیلی سوارکار بایست تا ایجاد شرایط مناسب جهت ادامه مسیر در نزدیکی مانع مذکور باقی بماند و هیات داوران نیز باید زنک را در لحظه ای به صدار درآورند که سوارکار موقعیت مناسبی نسبت به مانع داشته باشد ( یعنی سوارکار در نزدیکی مانعی که نسبت به آن امتناع کرده و یا آن را انداخته است قرار نداشته باشد). هیات داوران وظیفه ای ندارد که زمان را در شرایط مناسب به نفع سوارکار باز نمایند لذا با زدن زنگ زمان نیز باز خواهد شد.
● مسیر مسابقه و اندازه گیری:
۱ -مسیر مسابقه خط سیری است که سوارکار از دروازه شروع تا دروازه پایان طی میکند ، این مسیر بایستی با دقت تمام بخصوص در محل گردشها اندازه گیری شود (خط سیر طبیعی که اسب طی می کند. از مرکز موانع است).
۲- در مسابقات مهم هیات داوران باید به همراه طراح مسیر و یا در صورت امکان با ناظر فنی مسابقه مسیر را مجددا اندازه گیری کنند و در این صورت هیچ گونه تغییری در زمان مجاز جایز نمی باشد .
۳-در صورتی که هیات داوران تشخیص دهد که خطائی در اندازه گیری مسیر مسابقه (پس از پرش سه نفر که مسیر را بدون نافرمانی و یا افتادن طی نموده اند) رخ داده است می توانند مسیر مسابقه را مجددا اندازه گیری نموده و مجددا زمان مجاز جدیدی را اعلام کنند و زمان نفرات قبلی نیز می بایست با زمان جدید تصحیح و محاسبه شود.
۴- اگر شرایط زمین و آب و هوا مناسب باشد هیات داوران می توانند پیش از شروع مسابقه سرعت مسابقه را تغییر دهند.
۵- کل طول مسیر مسابقه نبایستی از ۶۰ برابر تعداد موانع بیشتر باشد.
۶- فاصله خط شروع تا مانع اول و خط پایان تا مانع آخر بین ۶ تا حداکثر ۱۵ متر است و این دو خط بایستی با پرچم های قرمز و سفید و حروف S (شروع) و F (پایان) مشخص شده باشند.
● نقشه مسیر:
۱- یک نقشه از مسیر مسابقه که در آن کلیه اطلاعات دقیق مسیر نشان داده شده است می بایستی حداقل نیم ساعت قبل از شروع مسابقه در نزدیکی میدان تمرین نصب و همچنین یک نسخه نیز به هیات داوران تسلیم شود .
۲- شماره موانع به ترتیب عبور از آنها می بایست در کنار موانع نصب شوند .
۳- موانع متوالی که دارای یک شماره تکراری هستند با حروف c , b , a که در کنار آن قرار دارد ( مانند ( ۸a , ۸b , ۸c ) مشخص می شوند.
۴- موارد زیر باید در نقشه مسیر مسابقه مشخص شون :
۱-۴- خط شروع و پایان .
۲-۴-محدوده قرارگیری موانع ، نوع موانع ( عمودی – اکسر – تریپل بار) ، شماره موانع .
۳-۴- نقاط چرخش اجباری .
۴-۴- خط سیر سوارکار را می توان با یکسری خطوط شکسته نشان داد . ضمنا مسیرهای اجباری نیز باید با خطوط توپر مشخص شوند.
۵-۴- جدول داوری مورد استفاده
۶-۴- موانع ، طول مسیر ، زمان مجاز و محدود و یا زمان ثابت برخی از مسابقات مخصوص.
۷-۴- نوع موانع متوالی ( باز – بسته – نیمه باز ) .
۸-۴- کلیه تغییرات و یا تصحیحات هیئت داوران در مورد مسیر.
● تغییرات در مسیر مسابقه :
۱- اگر شرایط طوری ایجاب کند که پس از نصب نقشه مسیر تغییری در مسیر بوجود آید ، این تغییر باید فقط با نظر هیات داروان انجام شود و به اطلاع کلیه سوارکاران شرکت کننده و سرپرست تیم ها در مسابقه برسد .
۲- اگر به دلیل شرایط بد جوی ، نور و یا غیره متوقف کردن مسابقه ضروری باشد پس از شروع مجدد بایستی مسیر و موانع به همان شکل اولیه خود باشند و مسابقه نیز از همان نقطه ای که متوقف شده است مجددا شروع شود .
۳- در موارد خاص مانند خرابی زمین مانژ و یا ………. بنا به تشخیص هیات داوران ممکن است محل یکی از موانع کمی تغییر کند .
در مورد موانعی که امکان تغییر محل آن وجود ندارد مانند مانع آب ثابت ممکن است آن مانع از مسیر مسابقه حذف شود. لذا کلیه خطای انجام شده روی آن مانع برای سوارکاران قبلی نیز در نظر گرفته نخواهد شد .
( خطای اخراج و خطای زمانی به حساب سوارکاران گذاشته خواهد شد) .
۴- در صورتی که ضروری باشد زمان مجاز و محدود مسابقه پس از اعمال تغییر محل یا حذف مانع مجدد محاسبه خواهد شد .
تعادل در سوارکاری
هر موجودی دارای مرکز ثقلی است و تعادل هر موجودی با هماهنگی این مرکز ثقل با زمین حفظ می شود و خط عمود فرضی رسم شده از مرکز ثقل بر زمین خط ثقل نامیده می شود . هر جسمی دارای فقط یک مرکز ثقل است و از این مرکز به زمین هم فقط یک خط بنام خط ثقل عمود می شود . هر موجودی با تکیه بر نقاط اتکاء مختلفی تعادل خود را حفظ می کند . یک صندلی بر روی چهار پایه و یک اسب بر روی دو دست و دو پا و یک سوارکار با نشستن بر روی اسب در حالیکه دو استخوان نشیمن و محل اتصال آنها در تماس با زین است حفظ تعادل می کند و چنانچه این تعادل بر هم بخورد ، موجود به حالت نامتعادل تغییر وضعیت می دهد و هنگامیکه موجودی به حرکت در میآید مرکز ثقل او تغییر می کند . در حالتهای خاص از اجسام و یا وضعیت سوار بر روی اسب این مرکز ثقل می تواند خارج از جسم قرار بگیرد . مانندگوی توخالی ، حلقه آهنی و یا سواری به هنگام مسابقات اسب دوانی و یا پرش .
سوارکاری که به درستی بر روی اسب مستقر می شود مرکز ثقل او تقریبا عمود بر مرکز ثقل اسب می شود و در هر حالتی که اسب به خود می گیرد حفظ ثقلی او منطبق است بر خط ثقل اسب و این در حالتی است که اسب ایستاده و یا روی سطحی صاف حرکت می کند و هر یک از حرکتهای اسب ، به مانند آوردن سر به بالا و یا بردن به پائین و هر نوع انحناء بدن به راست یا چپ مرکز ثقل او را تا اندازه ای تغییر می دهد و مربی اسب (سوارکار) موظف است ثقل خود را در همه حالتها با ثقل اسب هماهنگ کند و فقط در این صورت است که اسب وزن سوار را به راحتی تحمل کرده و سوار هم حداکثر بهره برداری را از قدرت اسب می نماید .
تجسم این حالت موقعی امکان پذیر است که با کوله باری بر پشت حرکت می کنید و یا انتهای میله ای را بر نوک انگشت قرارداده و سعی می کنید در حال حرکت آنرا حمل کنید . به هنگام حمل وسیله ای باید به جلو خم شوند تا بتوانند به راحتی حرکت کنید .
سوارکار باید به هنگام حرکت اسب به جلو ، هماهنگ با سرعت اسب ، مرکز ثقل خود را به سمت جلو ( جهت حرکت اسب ) متمایل کند تا حدی که مقداری جلوتر از مرکز ثقل اسب قرار بگیرد و برای حفظ این حالت باید در حالت تعادل کامل در زین قرار گرفت ، یعنی با اسب حرکت کرده یا حرکتهای اسب را تعقیب کند .
اگر ثقل سوار از ثقل اسب عقب بماند ، فقط حمل می شود سوارکار باید ابتداء ثقل خود را با اسب هماهنگ کند و سپس نشست خود را بر روی سه نقطه اتکاء تنظیم نماید و حفظ این دو حالت هماهنگ با هم امکان پذیر نیست .
پس باید یکی را برگزید که حالت نیم نشست را بوجود می آورد در این حالت سوار خود را به جلوی زین کشیده با پائین دادن پاشنه ها بیشتر اتکاء را بر روی رانها و پهنای ساق مستقر می کند . در حرکتهای آرام (قدم ، یورتمه و چهار نعل جمع ) این تضاد چندان مشهود نیست ولی این مشکل عدم هماهنگی ثقل را در سوارهای مبتدی و یا بدرستی آموزش ندیده به وضوح می توان دید .
هماهنگی سوارکار با اسب به هنگام اسب دوانی و یا پرش که سوارکار ثقل خود را کاملا به جلو می کشد ، نمایش نیست ، بلکه کمکی است به اسب برای بهبود دویدن و یا بهتر پریدن .
بهر حال از گستردگی بحث تعادل تا به همین جا بسنده کرده و اضافه می کنیم که ، سوارکار ابتدا اسب را کمک می کند تا متعادل و متوازن حرکت کند و هر چه مراحل آموزش پیشرفته تر می شود ، این هماهنگی بیشتر شده و تا به جائی می رسد که سوار قادر می شود به نفع حرکت دلخواه خود تعادل اسب را بر هم زده و او را با ثقل خود هماهنگ کند.
مسائل عمومی سوارکاری
همه اساتید سوارکاری معتقدند که تا سوارکاری هر چقدر هم مستعد اصول و مفاهیم اولیه را به درستی درک نکرده باشد، نمی تواند ادعا کند که سواری را به درستی آموخته است.
همه اساتید سوارکاری معتقدند که تا سوارکاری هر چقدر هم مستعد اصول و مفاهیم اولیه را به درستی درک نکرده باشد ، نمی تواند ادعا کند که سواری را به درستی آموخته است .
هرگز هیچ بنائی روی ستونهای لرزان پایدار نیست و اسب و سواری که خود به درستی به آنچه انجام می دهند واقف نیستند ، قادر نخواهند بود به کنه استعدادهای نهفته در درون خود پی ببرند . به همین دلیل اصول اولیه حاکم بر سوارکاران و اسب های پر ش را نه روی مانع بلکه باید روی زمین جستجو کرد .
این اصول عبارتند از : آرام ، مستقیم ، به جلو و در نهایت حرکت صحیح روی خط شکسته و قوس ها . که ابتدا در باره این اصول و پس از آن وابسته گان آنها – تعادل و آهنگ حرکت بحث می کنیم .(( گوستاو اشتین برشت )) بزرگ استاد ورزشهای سواره آلمان درباره اصول ابتدائی سوارکاری می گوید ، اسب خود را مستقیم به جلو هدایت کنید .
ژنرال ((لوت)) استاد بلند آوازه فرانسه این اصول را قبول کرده و آرام را بر آن مقدم دانسته ولی می گوید (( آرام ، مستقیم به جلو )) ، که جزءجزء این اصول ریشه ای به درازای عمر و تجربه این اساتید و و دیگر بزرگان سواری دارد ، قابل بحث ، گفتگو و تفکر هستند. بعنوان مثال ، باید از خود سوال کنیم که ابتدا حرکت اسب روی خط مستقیم مهم تر است یا تمرکز روی اطاعت محض در حرکت به جلو ؟
در حالیکه این اصل ّحرکت به جلو و مستقیم بودن ّجزء اصول جدائی نا پذیرند نمی توان از اسبی که اندامش مستقیم نیست توقع داشت به نحو دلخواه به جلو حرکت کند ، چرا که ّکجی – نقص طبیعی ّباعث تخریب روند حرکت موزون و روان به جلو می شود. در واقع می توان منشاء امتناع اسب از حرکت روان و دلخواه به جلو را در کجی ، خصوصیات اخلاقی و ذاتی اسب جستجو کرد و در نظر داشت که مستقیم نگه داشتن بدن اسبی که میل ندارد به جلو حرکت کند هم ، مشکل است . بنا بر این باید قبل از تصمیم گیری بر تقدم و یا تاخر هر یک از این مقوله ، مشخصات اصولی هر یک و ارتباط آنها با یکدیگر را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرارداد .
مستقیم بودن : در چه حالی اسب کاملا مستقیم است ؟ به عبارت دیگر ، در چه حالتی تمامی ستون فقرات او روی خط مستقیم قرار گرفته است ؟ تشخیص این حالت برای مشاهده کننده ای روی زمین در حال نظاره اسبی در حال ایست ساده است . یعنی اسب مستقیم است یا در ظاهر این گونه بنظر می رسد که ، چهار پای او روی اضلاع مستطیلی به درستی رسم شده قرار گرفته و وزن او به تساوی روی چهار پایش تقسیم شده باشد.
گرافیک چیست؟
گرافیک از واژهٔ یونانی graphikos است و به معنای آنچه است که مربوط میشود به طرح زدن و طراحی. تعریف دیگر از گرافیک هر کار و یا شیوهٔ مربوط به کشیدن تصویر از روی یک چیز و یا از انگاره آن است. بنابراین همهٔ پدیدههایی را در بر میگیرد که ایجاد شدهاند: به شکل یک نشانه، علامت، نقشه، طراحی، کشیدن از روی یک چیز و به ویژه طراحی خطی یک پدیده.
گرافیک سنتی و مدرن
هنرهای گرافیک شامل کشیدن، طراحی کلیشه وگراور برای چاپ و طراحی گرافیکی است. صنایع گرافیک شامل همهٔ تکنیکها و فعالیتهایی است که در تولید یک کار چاپی نقشی ایفا میکنند. طراحی گرافیک پیشه یا هنر ارتباط بصری است که از آمیزش تصویرها، واژهها و ایدهها ترکیب شده تا اطلاعاتی را به تماشاگر برساند و به ویژه در او تاثیر مشخصی بنهد.
گرافیک در دو مفهوم قدیم (سنتی) و جدید(نوین) متمایز میگردد که در مرز بین این دو پدیده چاپ قرار دارد. منظور از چاپ انواع و اقسام چاپ است. گرافیک (قدیم) یا همان گرافیک سنتی شامل خطاطی، نقاشی دو بعدی، کنده کاری می باشد که بیشترین شکل آن در آرایش کتابهاست که محصول کار نقاش، خوشنویس، تذهیب کار و جلدساز می باشد.
گرافیک نوین یا گرافیک مدرن علاوه بر کتاب آرایی در قسمت تبلیغات تجارتی، اعلانات دیواری و مطبوعاتی و نشان ها (لوگوها) و غیره می باشد و حتی در سینما و تلویزیون هم کاربرد دارد. مثلا عنوان بندی فلم و تصاویر متحرک طراحی شده. هنر گرافیک نوین با مسائل ارتباط محیطی نیز تداخل دارد، پس هنر گرافیک علاوه بر خط و رنگ، به عناصر بصری دیگری چون حجم و نور کمک می گیرد.
گرافیک حیطهای از هنرهای تجسمی است و دارای کاربردهای متنوع و گستردهای می باشد. گرافیک یا به عبارت کاملتر طراحی گرافیک (Graphic design)، بکارگیری تکنیکهای مختلف خلق آثار دوبعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، نمایشگر رایانه، سنگ و … است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد.
شرایط ورود به رشته گرافیک:
گرافیک,رشته گرافیک,طراحی گرافیک
گرافیک حیطهای از هنرهای تجسمی است
¤ داشتن معدل 16 یا بالاتر در کارنامه سال اول
¤ داشتن علاقه و انگیزه لازم به تحصیل در رشته گرافیک
توانمندی های لازم در بدو ورود به رشته گرافیک
هنرجویان در بدو ورود به رشته گرافیک باید دارای این توانمندی ها باشند:
¤ هنرجویان رشته گرافیک باید دید هنری داشته باشند.
¤ از توانایی های لازم برای ورود به رشته گرافیک این است که هنرجویان در بدو ورود به رشته گرافیک باید طراحی را در سطوح ابتدایی بلد باشند.
¤ هنرجویان رشته گرافیک باید علاقه واقعی به این رشته داشته باشند.
مهارت هایی که هنرجویان رشته گرافیگ در طی این مدت کسب می کنند:
1- در طی تحصیل در رشته گرافیک هنرجویان عکاسی و مراحل چاپ و ظهور عکس سیاه و سفید را فرا می گیرند.
2- آشنایی با طراحی و رنگ شناسی از مهارت هایی است که هنرجویان رشته گرافیک کسب می کنند.
3- طراحی حروف صفحه آرایی، تصویر سازی کتاب کودک از دیگر مهارت هایی که در رشته گرافیک، هنرجویان فرا می گیرند.
4- طراحی پوستر، آرم،بسته بندی و جعبه سازی
5- خوشنویسی درحد مبتدی – چاپ دستی
دروسی که هنر جویان گرافیک در طی 2 سال هنرستان می گذرانند:
رشته تحصیلی گرافیک,گرافیک,هنر گرافیک
هنرجویان رشته گرافیک باید دید هنری داشته باشند
سال دوم گرافیک:
دروس عمومی: دین و زندگی (2)، تربیت بدنی (2)، عربی (1/2)، زبان خارجی(2)، ریاضی(2)، ادبیات فارسی(2)، زبان فارسی(2)، جغرافیای عمومی و استان، آمادگی دفاعی
دروس تخصصی: طراحی (1)، مبانی هنرهای تجسمی، تاریخ هنرایران، کارگاه چاپ دستی (1)، خوشنویسی، عکاسی (1)
سال سوم گرافیک:
دروس عمومی: دین و زندگی(3)، تربیت بدنی (3)، عربی(2/2)، تاریخ معاصر ایران
دروس تخصصی: تاریخ هنرجهان، کارگاه گرافیک، مبانی تصویرسازی، عکاسی (2)، علم مناظر و مرایا، مبانی و کاربرد رایانه، پایه و اصول صفحه آرایی، خط در گرافیک، طراحی(2)، کارآموزی (1)
وسایل مورد نیاز رشته گرافیک
گرافیک,معرفی رشته گرافیک,ابزار گرافیک
دوربین، رنگ روغن، پاستل و ... از جمله ابزار مورد نیاز رشته گرافیک است
وسایلی که هنرجویان رشته گرافیک به آن نیاز دارند عبارتند از:
• دوربین و فیلم و کاغذ عکاسی
• گواش
• قلمو
• مقوا آبرنگ
• مدادرنگی
• پاستل
• ماژیک رنگی
• رنگ روغن
• مقوای ایرانی و خارجی
معرفی رشته معماری داخلی:
یکی از پرطرفدار ترین و جذاب ترین رشته های دانشگاهی رشته معماری داخلی می باشد.
معماری مادر همه هنرهاست که تعاریف مختلفی از آن ارائه شده است. رشته معماری یکی از رشته های مهم دانشگاهی است که امروزه در دانشکده های فنی یا هنری دنیا تدریس می شود این رشته دارای دو جنبه هنری و فنی است. چون در درسهای ارائه شده دروسی است مثل: طراحی، زیباشناسی وغیره که جنبه هنری رشته و دروسی مثل: سازه های بتنی و فلزی، مقاومت مصالح و ... به جنبه فنی این رشته مربوط می شود. تسلط فارغ التحصیلان به هر دو جنبه میتواند بازدهی بیشتری در بازار کار برای آنان به دنبال داشته باشد.
رشته معماری داخلی به بهینه سازی فضاهای داخلی ساختمان ها به منظور انجام فعالیت های روزانه (زندگی – کار ) می پردازد .معماری داخلی " آفرینش فضا " است. این رشته از سویی همانند معماری با ساختمان و اجزای آن سروکار دارد و از سویی دیگر همانند طراحی داخلی بر فضاهای داخلی تاکید می کند.
رشته معماری داخلی برای چه کسانی مناسب است؟
دانشگاههای رشته معماری داخلی,انتخاب رشته معماری داخلی,کنکور رشته معماری داخلی
رشته معماری داخلی برای افراد خلاق، خوش ذوق و ایده پرداز مناسب است
رشته معماری داخلی برای افرادی مناسب است که قدرت خلاقیت بالا، ذوق هنری و تخیل قوی برای ایدهپردازی داشته و علاقهمند به مبلمان و تزئینات فضاهای داخلی ساختمان باشند چراکه اصل اساسی مباحث مطرح شده در این رشته تحصیلی، پیرامون این موضوعات قرار میگیرد.
همچنین افرادی که به جزئیات توجه میکنند و در حل مسائل به صورت خلاقانه تبحر دارند، میتوانند در این رشته تحصیلی موفقتر ظاهر شوند. در کنار همه این موارد، نباید نقش دانش فنی را نیز از یاد برد. به طور کلی داشتن خلاقیت و ذوق هنری در کنار آشنایی با روشهای فنی و اجرایی، به موفقیت هر چه بیشتر معماران داخلی کمک کند.
لیستی از توانایی های لازم برای رشته معماری داخلی
- خلاقیت و تخیل
- توجه به جزئیات
- مهارت حل مسائل به صورت خلاقانه و سازمان یافته
- مهارت های مذاکره و مدیریتی
- ارتباطات خوب و مهارت های کار گروهی
- توانایی مدیریت زمان و انجام کار تا یک تاریخ مشخص و توانایی کار با یه بودجه مشخص و محدود
- مهارت های IT پیشرفته
- مهارت های طراحی ، به خصوص طراحی چشم انداز و داشتن آگاهی نسبت به محیط و فضا
- نگارش و دستور زبان
- توانایی های محاسباتی
تفاوت رشته معماری داخلی و مهندسی معماری:
رشته معماری داخلی را نباید با رشته مهندسی معماری اشتباه گرفت. رشته معماری داخلی در عین تشابه در برخی ابعاد، دارای تفاوتهایی با رشته مهندسی معماری است. معماری داخلی صرفا به طراحی و ساخت فضاهای داخل ساختمان میپردازد درحالیکه مهندسی معماری به صورت کلی به این موضوع نگاه میکند و با کلیات ساختمان چه از بیرون و چه از داخل در ارتباط است.
همچنین باید توجه داشت که مهندس معمار روند کلی ساختمان از جمله کاربری ساختمان، برنامه فیزیکی، لکهگذاری فضایی، سیرکولاسیون، پیریزی، سقفها، بازشوها و فرم کلی ساختمان را طراحی میکند ولی معمار داخلی به جنبههای زیبایی شناختی، کاربردی بودن، طراحی مبلمان و طراحی فضاهای داخلی بر اساس نیازها و شرایط محیطی می پردازد.
همه چیز درباره رشته تحصیلی معماری داخلی و ادامه تحصیل در دانشگاه:
رشته معماری داخلی,رشته معماری داخلی هنرستان,رشته طراحی داخلی
رشته ی معماری داخلی یکی از رشته های هنرستان و زیر مجموعه گروه هنر در شاخه فنی و حرفه ای است
رشته ی معماری داخلی یکی از رشته های هنرستان و زیر مجموعه گروه هنر در شاخه فنی و حرفه ای است این رشته برای اولین بار در سال تحصیلی 96-95 وارد سیستم آموزشی شد و اولین فارغ التحصیلان این رشته در خرداد سال 98 دیپلم گرفتند. گروه هنر در شاخه فنی و حرفه ای شامل 12 رشته به نام گرافیک، فتوگرافیک، نقشه کشی معماری، معماری داخلی، طراحی و دوخت، سینما، نمایش، نقاشی، موسیقی، صنایع دستی، انیمیشن و تولید برنامه های تلویزیونی است. دانش آموزانی که به زمینه های هنر علاقه مند هستند می توانند در یکی از این 12 رشته در هنرستان تحصیل کنند.
مسیر علاقه مندان به تحصیل در رشته معماری داخلی
دانش آموزان پایه نهمی که به این رشته علاقه مند هستند برای تحصیل و حرفه ای شدن در این رشته دو مسیر دارند:
مسیر یک : اگر شما رشته معماری داخلی را در هنرستان انتخاب کنید در این حالت شما سه سال در این رشته تا دیپلم تحصیل می کنید سپس برای ورود به دانشگاه، هم می توانید در آزمون فنی و حرفه ای و هم می توانید در کنکور سراسری ریاضی شرکت کنید.
مسیر دو: اگر شما یکی از رشته های نظری را در دبیرستان انتخاب کنید و علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته ی معماری داخلی باشید دیگر در آزمون فنی و حرفه ای نمی توانید شرکت کنید و فقط باید از طریق کنکور سراسری ریاضی برای ورود به این رشته اقدام کنید.
نکته ی مهم اینجاست که رشته ی نقشه کشی معماری و معماری داخلی در کنکور سراسری، زیر مجموعه ی گروه ریاضی و فیزیک است یعنی یک دانش آموز هنرستانی اگر به یکی از این دو رشته علاقه مند باشد و بخواهد از طریق کنکور سراسری وارد این رشته شود باید در کنکور رشته ریاضی شرکت کند و نه کنکور هنر.
عناوین درسی رشته معماری داخلی در دوران سه ساله هنرستان:
در سه سال تحصیل در رشته معماری داخلی در هنرستان شما با اصول اولیه معماری و رشته دکوراسیون داخلی، مدلهای نوآوری و تفکر این حوزه آشنا میشوید و عناصر بصری را یاد میگیرید. با تاریخ رشته آشنا میشوید و حتی گاهی کارآموزی میکنید.
دانشجویانی که از زیرشاخه فنی و حرفهای و همچنین کار و دانش وارد دانشگاه میشوند اغلب در مقطع هنرستان با دروس اولیه معماری داخلی آشنایی نسبی دارند و ورود به دانشگاه و رشته معماری داخلی برای آنها تازگی آنچنانی نخواهد داشت ولی برای دانشجویانی که از رشته ریاضی و فیزیک وارد رشته معماری داخلی شوند، مباحث دارای تازگی و جنبههای تازهای خواهد بود.
در طول چهار سال تحصیل در رشته طراحی یا معماری داخلی یا interior design، شما در مقطع کارشناسی باید ۱۱۴ واحد درس اختصاصی، ۲۱ واحد درس عمومی و ۱۴ واحد درس اصلی را بگذرانید و در نهایت پایاننامه ارائه کنید. در دفترچه انتخاب رشته، شما این رشته را با نام “کارشناسی حرفهای معماری-طراحی محیط داخلی” پیدا خواهید کرد. زیر بیست دانشگاه در کشور این رشته را ارائه میکنند که بسیاری از آنها مراکز علمی- کاربردی و موسسات آموزش عالی هستند.
رشته معماری داخلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا:
رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد شامل گرایش های متعددی است که دانشآموختگان مقطع کارشناسی میتوانند با مطالعه منابع کارشناسی ارشد بهترین رتبه آزمون ارشد را کسب کرده و در یکی از گرایشهای معماری اسلامی، مهندسی معماری، معماری منظر، انرژی و معماری، معماری داخلی، مطالعات معماری ایران، تکنولوژی معماری، بازسازی پس از سانحه، مدیریت پروژه و ساخت و فناوری معماری ادامه تحصیل دهند.
فارغالتحصیلان این رشته میتوانند به عنوان طراح داخلی، طراحی صنعتی، طراح صحنه و مهندس معمار مشغول به کار شوند و یا در ساختمانسازی به طراحی فنی ساختمانهای مختلف بپردازند.
همچنین برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در هر کدام از گرایش ها باید با آمادگی کامل و خواندن منابع کنکور دکتری در کنکور شرکت کنند و با آمادگی کامل در جلسه مصاحبه دکتری نیز موفق شوند.
نرم افزار های مورد نیاز در رشته معماری داخلی
چون اساس این رشته بر مهارت و کاربرد است استفاده از نرم افزار یکی از ابزارهای مهم افراد حرفه ای در این حوزه هستند پس اگر می خواهید در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشید باید علاوه بر دانش، مهارت و تخصص در این رشته بر نرم افزارهای کاربردی هم مسلط باشید. تسلط بر نرم افزارهایی مثل Adobe Indesign، Photoshop، SketchUp، Cinema 4D، VectorWorks و AutoCad قطعا شما را در این رشته و شغل نسبت به بقیه متمایز خواهد کرد.
پیشنهاد ویژه
طراحی فضای سبز در بالکنتیکبانپرداخت سریع هزینه بلیط با کارت عضو شتابماسک،ماسک فیلتردار،ماسک سه لایهتولیدکننده ماسک مورد تایید وزارت بهداشت
یک طراح و معمار داخلی چه کارهایی انجام میدهد:
دانشگاههای رشته معماری داخلی,انتخاب رشته معماری داخلی,طراح و معمار داخلی
شرح وظایف طراح و معمار داخلی
- بحث و گفتگو با مشتریان، همکاران، پیمانکاران و پیمانکاران فرعی در مورد نیازها و الزامات پروژه (که به اصطلاح بهش تفهیم نامه می گن)
- انتخاب بهترین روش ها و مواد برای انجام الزامات فضایی که در تفهیم نامه آمده است
- زمان بندی دقیق برای تکمیل مراحل خاصی از پروژه
- تعیین هزینه پروژه
- تحقیق در مورد پروژه و طراحی نمونه های اولیه با توجه به نظر و خواست مشتری
- استفاده از نرم افزارهای صنعتی برای ایجاد طرح های کاری و مدل ها
- تهیه مواد موردنیاز برای اتصالات، مبلمان و دکوراسیون را از فروشنده ها
- همکاری نزدیک با نقشه بردارها برای بحث و توافق در مورد هزینه ها و زمان بندی
- همکاری نزدیک با معماران، متخصصان، طراحان دیگه و پیمانکاران برای حل مشکلات
- همکاری با تیم ساخت برای اطمینان از اینکه طراحی به همون شکل برنامه ریزی شده پیش میرود.
- نظارت از ابتدا تا انتهای پروژه برای اطمینان از اینکه همه چیز طبق برنامه ریزی مالی و زمانی تفهیم نامه پیش میرود.
بازارکار رشته تحصیلی معماری داخلی:
برای فارغ التحصیلان معماری داخلی میتوان بازار کار را در بازهای به وسعت اشتغال در یک دفتر فنی و مهندسی تا تاسیس شرکتهای طراحی داخلی تعریف کرد. همچنین، دانشآموختگان این رشته می توانند در آزمون های استخدامی سازمانهای مختلف شرکت کنند و در کنار آن، پروانه اشتغال به کار مهندسی را نیز کسب کنند. ولی تجربه نشان داده است که اکثر فارغ التحصیلان این رشته در بازار کار خارج از چارچوب اداری مشغول به فعالیت هستند.
موقعیت شغلی دیگری که میتوان برای یک معمار متصور شد، طراحی داخلی فضاها و همچنین طراحی نمای پروژههای مختلف است که هر کدام بسته به نوع طرح و نیاز کارفرما دارای حق الزحمههای متفاوتی خواهد بود. امروزه بسیاری از کارفرمایان به دنبال ساختمانهایی با کیفیت و در عین حال جذاب می باشند. این دقیقا همان چیزی است که یک معمار داخلی می تواند در برخورد با یک موضوع و مسئله طراحی انجام دهد.
حوزه طراحی داخلی دکوراسیون بسیار وسیع است که با مهارت داشتن در طراحی فضاهای کاری دکوراسیون داخلی تجاری، دکوراسیون خدماتی، دکوراسیون داخلی رستوران، دکوراسیون داخلی اداری، دکوراسیون فرهنگی هنری، دکوراسیون منزل، دکوراسیون آشپزخانه و …. می توانید سهم گسترده ای از بازار کار را در دستان خود داشته باشید.
یکی دیگر از فرصتهای شغلی برای رشته معماری داخلی در ایران رونق کسب و کارهای آنلاین است. با رشد و پیشرفت تکنولوژی و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در بین مردم فرصت کسب و کارهای اینترنتی برای همه مشاغل مهیا شده است که رشته طراحی دکوراسیون داخلی نیز از این موضوع مستثنی نیست.
ارائه خدمات مشاورهای آنلاین، طراحی و فروش طرحهای آماده ، ارتباط آنلاین و زنده با مشتریان و کسب اطلاعات بدون نیاز به حضور در محل، و بسیاری از این دست کارها باعث میشود تا شغلی ایده آل از هر نظر برای شما آماده شده باشد.
میزان در امد طراحان داخلی
رشته معماری داخلی,بازار کار رشته معماری داخلی,طراح دکوراسیون داخلی
میزان درآمد شما به عنوان یک معمار داخلی به تخصص، مهارت و تجربه شما بستگی دارد
ذکر این نکته حائز اهمیت است که یک معمار داخلی موفق، لزوما تحصیلات دانشگاهی بالایی ندارد چراکه بازار کار رشتههای مرتبط با معماری از جمله معماری داخلی، پیش از آن که نیاز به تحصیلات و مدرک دانشگاهی داشته باشند، به تلاشهای فردی دانشجو و آموختههای حاصل از تمرین و ممارست وی نیاز دارند.
به طور کلی میزان درآمد شما به عنوان یک معمار داخلی به تخصص، مهارت و تجربه شما بستگی دارد. پس مهارت و تخصص خود را افزایش دهید و بازار را به سوی خود جذب کنید.
میزان درآمد شما به موفقیت پروژههای اولیه و رضایت مشتریانتان بستگی شدیدی دارد.
هر چه در سالهای اولیه کیفیت و هنر خود را بهتر و بیشتر به نمایش بگذارید نتایج مالی و شغلی آن را در سالهای بعد لمس خواهید کرد.
توجه داشته باشید هنگامی که رقابت سختی پیش روی شما هست شما نیز باید سخت تر تلاش کنید و زمان صرف کنید کارهای باکیفیت عالی را ارائه دهید. به عنوان مثال از وب سایت های خارجی و منابع خارجی در شبکه های مجازی الگو برداری کنید و نمونه های شیک و به روزی را در کارهای خود داشته باشید. می توانید الگوهای مدرن و روز دنیا را با سبکهای ایرانی ترکیب کنید و مخاطبان و مشتری های خود را افزایش دهید و سهم درآمدی بیشتری را از بازار کسب کنید.
رشته معماری یکی از رشته های مهم دانشگاهی محسوب می شود و فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مهندسی معماری می توانند در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ادامه تحصیل دهند . رشته معماری امروزه در دانشکده های فنی یا هنری دنیا تدریس می شود .
رشته معماری دو جنبه هنری و فنی دارد زیرا در درس های ارائه شده دروسی مانند طراحی ، زیبا شناسی که جنبه هنری رشته و همچنین دروسی مانند سازه های بتنی و فلزی ، مقاومت مصالح وجود دارد که به جنبه فنی این رشته مربوط می شود .
معماری در لغت به معنای علم بنایی و ابعاد سازی آمده است و معمار به معنای بسیار عمارت کننده ، آنکه عمارت کند و موجب رونق و تعالی گردد و عمارت نیز به معنی آبادی است .
در معماری همیشه معرفت و عمل به هم پیوسته است و سیر از معرفت به عمل و اجرا معماری را پدید می آورد دیگر اینکه اثر معماری همواره در پیوند با محیط مطرح است و بدون ارتباط با محیط و بافت اطرافش شکل نمی گیرد و تعریف نمی شود .
معماری نوع عمل خلاقانه است که مقصود آن شکل دادن به فضای زیست انسان در تمامیت آن می باشد و گسترده آن از جوابگویی به نیازهای انسانی در پیوند با محیط و طبیعت تا بیان عواطف و اعتقادات او طیف وسیعی را در برمی گیرد .
تعریف رشته معماری
هدف رشته معماری تربیت افرادی است که بر این طیف عمل خلاقانه تسلط یافته و توان انتقام بخشی به مقتضای زیست انسانی را داشته باشند تا بدین ترتیب ابعاد کمی و شرایط کیفی زیست و رشد در جامعه فراهم گردد .
معماری تحقق ساختن از خواستن است . معماری با بهره گیری از خلاقیت می تواند ماورا ، طبیعت را در طبیعت و حقایق را در عملکردها متجلی کند ، ماهیت معماری دارای دو بعد علمی و هنری است .
لذا پیش از آموزش معماری لازم است که دیدگاه فکری ای که آموزش در آن انجام می گیرد و تعریف معماری بیان شود . از دیدگاه سنتی ، معماری هنر خلق کردن است .
انسان سنتی استعداد آفرینندگی خود را برگرفته از خداوند می داند به همین دلیل از نگاه سنت معماری به عنوان هنر آفرینش و آراستن کالبد زندگی شناخته می شود .
معماری پیش از آنکه تکنیک و فن باشد ، هنر و ذوق است . در واقع می توان گفت ظاهر و نمای شهر ها را مهندسان معمار می سازند . معماری که برخی آن را مادر هنرها می دانند قدمتی بسیار طولانی در تاریخ دارد و در ایران نیز به سال ها پیش از اسلام بازمی گردد .
رشته معماری در عین قرارگیری در زمره رشته های فنی مهندسی شامل تخصص های مرتبط با شرایط اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی جامعه است . از این رو رشته معماری به عنوان یک تخصص چند رشته ای شامل آموزش مباحث فنی و مهندسی می شود . از خلاقیت ، ذوق هنری و زیبا شناسی و مهارت های حرفه ای بهره می گیرد و مباحث علوم اقتصادی ، اجتماعی و روانشناسی را نیز در بردارد .
حتما بخوانید: آینده شغلی رشته معماری
طول دوره تحصیل رشته مهندسی معماری
دوره کارشناسی مهندسی معماری با طرح نهایی حداقل چهار سال به طول می انجامد . پیش از شروع دوره یک نیمسال به عنوان پیش نیاز ارائه می گردد که جزو سنوات تحصیل به حساب نمی آید ولی 8 واحد آن جزو واحدهای دوره محسوب می گردد .
فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مهندسی معماری می توانند در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ادامه تحصیل دهند .
همچنین ورود به دوره کارشناسی ارشد معماری به کسانی که مدرک کارشناسی آن ها غیر از معماری است توصیه نمی شود چرا که در دوره ارشد با فرض توانایی بالای دانشجویان به طراحی معماری و درک فضا ، بیشتر به کار بردن مبانی و مفاهیم معماری ( که فرد پیش از این آموخته ) مورد تاکید قرار می گیرد .
گرایش و تعداد واحدهای درسی رشته معماری
رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های معماری – معماری ، معماری – منظر ، تکنولوژی معماری ، معماری – انرژی ، معماری – مرمت بناها و بافت های تاریخی و معماری – مدیریت پروژه و ساخت است .
تعداد کل واحدهای درسی دوره 140 واحد به شرح زیر است :
دروس عمومی 20 واحد
دروس پایه 29 واحد
دروس اصلی 60 واحد
دروس تخصصی 27 واحد
دروس اختیاری 4 واحد
بیشتر بخوانید: از دانشگاه تهران چه می دانید
نمونه فعالیت های مهندس معمار
مهندس معمار می تواند در زمینه های زیر فعایت کند . که در ادامه مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد .
1 - طراحی ( تک بنا یا مجموعه زیستی کوچک ) ، از طراح های اولیه تا مرحله اجرایی کار و طراحی اجزا و عناصر تشکیل دهنده بنا
2 - رهبری و سرپرستی دفاتر مشاور معماری ( مهندسی مشاور )
3 - نظارت عمومی و عالی بر صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمانی ( مهندسی ناظر )
4- تاسیس و سرپرستی موسسات پیمانکاری و احداث ساختمان
5- مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه های معماری ( مدیریت پروژه )
6 - طراحی پارک ها و میادین شهری و محوطه سازی آن ها
7 - مشارکت در پروژه های برنامه ریزی و طراحی شهری و شهرسازی
8 - طراحی تک بناها در مقیاس کوچک و انجام دکوراسیون داخلی
9 - انجام کارهای پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی فضا
10 - همکاری با کلیه متخصصینی که کار آن ها به نحوی با ساماندهی محیط زیست مرتبط است . مانند اکولوژیست ها ، اقلیم شناسان ، جغرافی دانان ، برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی و ...
11 - تدریس در هنرستان ها به عنوان هنرآموز رشته معماری و نقشه کشی
12 - استخدام در کلیه سازمان های دولتی نظیر شهرداری ، بنیاد مسکن ، مسکن و شهرسازی ، بانک ها ( به عنوان کارشناس ارزیابی ) و ...
13 - معمار در طول دوران تحصیل به کار با نرم افزار های نقشه کشی و طراحی آشنا می شود . اگر این آشنایی سطحی با کار بیشتر به تسلط تبدیل شود می تواند منبع درآمد خوبی داشته باشد .
14 - طراحی دکوراسیون داخلی و ایجاد کارگاهی برای تولید محصولات طراحی شده معمار مانند کارگاه کابینت سازی
15 - فارغ التحصیلان معماری آمادگی کار در رشته های مرتبط با معماری مثل طراحی صحنه یا طراحی صنعتی را نیز دارد .
تاریخچه ی مهندسی عمرانcivil engineering به قرن هجدهم باز میگردد. در آن زمان مهندسی عمران در مقابل مهندسی طراحی Military engineering قرار داشت. مهندسی عمران بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران کشور است. یعنی هر چیزی که به آبادی یک کشور باز میگردد، مانند سد، فرودگاه، جاده، برج، تونل، دکل های مخابرات، ساختمان های مقاوم در مقابل زلزله، سیل و آتش، نیروگاه های برق و مصالح سبک، ارزان و با کیفیت مناسب برای ساخت و ساز، در حیطه ی کار مهندس عمران قرار میگیرد. هدف از این رشته تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در پروژههای مختلف عمرانی در زمینههای ساختمانی ، راهسازی ، پلسازی ، سازهها و بناهای آبی، جمعآوری و دفع فاضلاب و … مسوولیت طرح ، محاسبه و اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گیرند.
این رشته در سطح کارشناسی دارای سه گرایش عمران - عمران ، عمران - نقشهبرداری و عمران - آب است.
گرایش عمران - عمران به محاسبه و طراحی سازههای متفاوت ، تحتنیروهای مختلف مانند باد، زلزله، سیل، آتش و وزن خود ساختمان یا سازه میپردازد. در واقع مهندسی عمران - عمران مسائلمربوط به سازه، خاک و پی، راه و ترابری و هیدرولیک را مطالعه میکند. یعنی از یک سو به طراحی و نحوه ساخت اسکلت ساختمانها و سایر بناهای فنی مثل پل، فرودگاه و تونل پرداخته و از سوی دیگر به مطالعه رفتار زمین بناهای فنی میپردازد تا بر اساس نوع خاک زمین مورد نظر، شکل و شالوده سازهای را که قرار است ساخته شود، طراحی کند.
گرایش عمران - نقشهبرداری بیشتر برای سازههای بزرگ خارج از شهر مثل سیلوها، پلها، تونلها و سدها کاربرد دارد، کارهای میدانی و صحرایی این رشته بسیار زیاد است و بخش نقشهبرداری زیرزمینی آن نیز کار نسبتا خشنی میباشد.
گرایش عمران - آب به مسائل مربوط به پیشبینی میزان سیلابها و روانآبهایی که در رودخانهها جریان دارد، نحوه جمعآوری و نگهداری آب در مخازن پشت سدها و نحوه توزیع آن در کانالهای آبیاری و بالاخره ساخت کانالهای آبیاری می پردازد.
این رشته در سطح کارشناسی ارشد دارای ۱۱ گرایش می باشد که شامل:
گرایش عمران - زلزله
گرایش عمران – سازه
گرایش عمران - ژئوتکنیک
گرایش عمران – راه و ترابری
گرایش عمران – مدیریت منابع اب
گرایش عمران – اب و ساه های هیدرولیکی
گرایش عمران – سواحل بنادر و سازه های دریایی
گرایش عمران – حمل و نقل
گرایش عمران – مدیریت ساخت
گرایش عمران – محط زیست
گرایش عمران – مدیریت ساخت
زمینههای کاری این رشته شامل سه موضوع زیر می باشد:
طراحی و مشاوره: شامل طرح یا مشورت در طراحی یک پروژه است. همان طور که به نظر می رسد، این نوع زمینهکاری به تجربه زیاد و مفید وهمچنین به تخصص کافی نیاز دارد و معمولاً این وظیفه بر عهده متخصصین مجرب است. کسی که چنین وظیفهای به عهده میگیرد، عمدتاً با کارهای دفتری و کار با نقشههای مختلف سروکار خواهد داشت.
پیمانکاری و اجرا: این وظیفه به سختی وظیفه مشاوره نیست و آن تخصص لازم را ندارد یک مجری، طرح و نقشة در نظر گرفته شده برای یک پروژه دریافت میکند و فقط وظیفهاش این خواهد بود که طرح را به خوبی اجرا کند. البته اکثر مشکلات سازندهای در همین بخش است، چرا که ممکن است نقشههای بسیار خوبی طراحی شود و سازهها از نظر طراحی بدون عیب و نقص باشند، اما کار در اجرا به درستی انجام نگیرد. به همین جهت سازههای ساخته شده معمولاً بی عیب و نقص است.
نظارت: مهندس ناظر وظیفه دارد از طرف کارفرما، نظارت بر حسن انجام کارها را بر عهده بگیرد و همچنین وظیفه هماهنگی بین کارها و افراد مختلف را به انجام برساند.
برای اینکه یک پروژه بزرگ عمرانی انجام شود لازم است یک گروه از مهندسان با گرایشها و سطح تخصصهای مختلف در کنار یکدیگر کار کنند تا پروژه طراحی و اجرا شود.
به عنوان مثال، در ساخت یک سد، ابتدا بحث طراحی آن مطرح است. گرایش منابع آب تعیین میکند که سد اگر در جایی خاص احداث شود، وضع آب پشت آن چطور خواهد بود و سد کجا احداث شود، بهتر است. گرایش هیدرولیک و سازه هیدرولیکی، به کمک گرایش سازه، وظیفه طراحی ساختمان این سد را بر عهده دارند. گرایش زلزله، وظیفه ایمنی سازی سد در برابر زلزله و تغییر طرح سازه آن به نحوی که در برابر زلزله مقاوم باشد و گرایش خاک و پی، وظیفه بررسی پی و تکیه گاههای سد و میزان دوام آنها را بر عهده دارد و سرانجام در هنگام اجرا، یک نقشه بردار وظیفه اجرای دقیق بخشهای مختلف سد و تعیین محل دقیق احداث آن و مثلاً محل دقیق تکیهگاهها و پیها را به عهده دارد. دست آخر، همه این مهندسان به کمک تعداد زیادی از مهندسان رشتههای دیگر مثل مهندسی مکانیک و برق، کار ساخت بدنة سد و نصب تجهیزات مربوط به آن را به انجام خواهند رسانید.
در کشورهای پیشرفته، کارهای عمران و ساخت و ساز از اهمیت بسیاری برخوردار است. این رشته در ایران جز رشته های پرطرفدار بوده و تا مقطع دکتری در دانشگاه ها تدریس می شود.
با توجه به تنوع بالای دانشگاه ها و مراکز آموزشی در کشورمان و سلیقه های تدریس متفاوت توسط اساتید بخصوص در مقطع کارشناسی، باعث می شود تا دانشجویان در انتخاب منابع درسی خوب و مناسب برای تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری دچار سردرگمی شوند. برای این منظور در این بخش سعی کرده ایم با استفاده از تجارب اساتید دانشگاه ها در رشته مهندسی عمران، منابع مناسب این رشته را برای دانشجویان معرفی کنیم.
دروس کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران:
زبان عمومی و تخصصی ( ۲۰ سوال در ارشد)
منابع مهم:
کتاب های ۵۰۴ ، لغات ضروری تافل، زیر ذره بین.
ریاضیات ( ۱۵سوال در ارشد)( ۵-۶ سوال ریاضی ۱. ۴ سوال ریاضی ۲. ۵ سوال دیفرانسیل )
منابع مهم:
کتاب ریاضی توماس، آدامز، لیت هولر، مارون.
کتاب دیفرانسیل سیمونز و بویس.
مکانیک جامدات ( مقاومت مصالح ۱. تحلیل سازه ها) (۱۰ سوال ) ( ۱۰ سوال)
منابع مهم:
کتاب بیرجانسون، ایگور یوپوف ترجمه طاحونی
کتاب مقاومت مصالح دکترعادلی.
کتاب مکانیک جامدات تالیف طاحونی. دکتر واهاک سیونیان
مکانیک خاک و پی سازی (۲۰ سوال در ارشد)
منابع مهم: :
کتاب مکانیک خاک برجا ام داس ترجمه اردشیر اطیابی.
کتاب تالیف کامبیز بهنیا، طباطبایی.
کتاب تالیف رضا ابن جلال.
کتاب پی سازی برجا ام داس. تالیف فاخر.
کتاب تالیف بادلز.
مکانیک سیالات و هیدرولیک (۱۲ سوال در ارشد) ( ۸ سوال در ارشد)
منابع مهم :
کتاب اچ شیمز راستریتر. وایلی ترجمه انتظاری.
کتاب فرانک ام وایت ترجمه موسوی نسب.
کتاب تالیف مجید ملکی.
کتاب هیدرولیک تالیف محمود حسینی و ابریشمی.
طراحی ( سازه های فولادی ۱,۲ سازه های بتنی ۱.۲ راهسازی و روسازی راه) ( ۳۰ سوال در ارشد) ( ۲-۳ سوال حفظی و مفهومی. ۵-۶ سوال نمایش شکل سازه ها، پارامترها. ۷-۹ سوال نمودارها، فرمول ها، نمایش سازه ها و بررسی پارامترهای مختلف)
منابع مهم :
کتاب طراحی سازه های فولادی تالیف طاحونی.
کتاب طراحی سازه فولادی دکتر ایرانی.
کتاب طراحی ساختمان های بتنی تالیف طاحونی.
کتاب سازه های بتنی تالیف کی نیا.
کتاب سازه بتنی تالیف مستوفی نژاد.
کتاب راه سازی تالیف بهبانی و طباطبایی.
دروس دکتری رشته مهندسی عمران:
مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل:
مکانیک جامدات (مقاومت مصالح - تحلیل سازه ها)
منابع مهم:
کتاب مصالح بیرجانسون ترجمه واحدیان.
کتاب سازه مجید بدیعی . طاحونی
دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد شامل:
مکانیک (دینامیک سازه - تئوری الاستیسیته)
منابع مهم:
کتاب دینامیک چوپرا نیل می ترجمه طاحونی جلد ۱,۲
استعداد تحصیلی
زبان انگلیسی